open-navigation
close-navigation

Викривлення носової перегородки – зміна форми і / або зміщення носової перегородки щодо свого нормального положення в порожнині носа, який можуть викликати порушення носового дихання, сприяти виникненню хронічного риніту (запалення слизової оболонки носа)

ПОШИРЕНІСТЬ. Викривлення носової перегородки є однією з найбільш частих патологій носа і значно поширене серед народів світу. За даними різних авторів зустрічається у 60 – 80% населення. Найчастіше зміни перегородки незначні, не перешкоджають нормальному руху повітря в порожнині носа і носових пазухах і протікають безсимптомно. У разі різкого викривлення носової перегородки відбувається порушення роботи носа (дихальної, нюхової, захисної, калориферної і ін. Функцій) і потребує лікування.

ПРИЧИНИ викривлень перегородки носа:

– нерівномірний зростання окремих елементів носової перегородки, особливо в періоді статевого дозрівання ( «хвороба зростаючого носа»);
– травми носа, при яких відбувається деформація і зміщення перегородки носа, як в момент ушкодження, так і в відстроченому періоді;
– захворювання кістково-хрящової системи (рахіт, дисплазії сполучної тканини).

Носова перегородка розділяє порожнину носа на дві половини, тим самим створюючи парність органу. Завдяки цьому половини порожнини носа функціонують з повним навантаженням по черзі, періодично відпочиваючи. Це є проявом носового циклу. І тільки при рівній перегородці носа і нормальної аеродинаміки можливий повноцінний відпочинок.

При викривленні носової перегородки носової цикл не виявляється повною мірою. У зв’язку з постійною функціональною перевантаженням формується запалення слизової оболонки носа – хронічний риніт, що приводить до гіпертрофії слизової оболонки і погіршення носового дихання. Далі відбувається порушення інших функцій носа і навколоносових пазух: нюхової, захисної, калориферної, видільної, рефлекторної.

Порушення носового дихання і хронічне запалення слизової оболонки порожнини носа надають несприятливий вплив на стан слухового аналізатора, бронхо-легеневої, серцево-судинної та інших систем.

СИМПТОМИ викривлення перегородки носа:

– порушення дихання через одну або обидві половини носа;
– зниження нюху;
– часті кровотечі з носа;
– АЛЕРГІЧНІ ЗАХВОРЮВАННЯ ВЕРХНІХ ДИХАЛЬНИХ ШЛЯХІВ;
– хронічні і рецидивні запальні захворювання навколоносових пазух (гайморити, етмоїдити, фронтити);
– лицьові і головні болі;
– деформації зовнішнього носа;
– хропіння, синдром обструктивного апное сну.

Для ДІАГНОСТИКИ викривлення носової перегородки використовують:

– огляд порожнини носа (передня, задня риноскопія),
– ендоскопічне дослідження носа (ріноендоскопія, фіброріноендоскопія);
– комп’ютерна томографія (спіральна, конусно-променева).

ЛІКУВАННЯ викривлення носової перегородки – хірургічне. Так як дана патологія проявляється анатомічними змінами порожнини носа, консервативні заходи (судинозвужувальні краплі, центральні деконгестантів, дихальна гімнастика) мають тимчасовий і не завжди виражений ефект.

Септопластика – хірургічне втручання, при якому відбувається корекція форми носової перегородки і переміщення її в правильне положення в порожнині носа.

застосовується:

– Для корекції викривлення носової перегородки;
– Для отримання доступу до навколоносових пазух при їх хірургічному лікуванні;
– При зміні форми носа під час проведення ринопластики, як одного з етапів.

У переважній більшості випадків операція проводиться пацієнтам старше 16 років, але при наявності показань може бути проведена і в більш ранньому віці.

На сьогоднішній день існує багато різних методик корекції носової перегородки. Вони відрізняються показаннями (видами викривлень перегородки), обсягами втручання і наноситься хірургічної травми.

Різними хірургами використовується різні набори медичної техніки та інструментарію. Для кращої візуалізації операційного поля може використовуватися ендоскоп. Називання такої методики – ендоскопічна септопластика. Для розрізу слизової оболонки і корекції невеликих викривлень хряща іноді застосовують хірургічний лазер, і подібний вид втручання називають лазерної септопластика.

У кожному разі хірург вибирає індивідуально оптимальний метод операції для кожного хворого.

Основні особливості септопластики.

– Септопластика може проводитися із застосуванням місцевою анестезією або загального знеболювання (наркоз).
– Ніяких слідів на обличчі після операції не залишається, так як всі необхідні розрізи виконуються всередині носа.
– Деформовані частини носової перегородки випрямляються і встановлюються в правильне положення. Різко викривлені частини хряща або кістки видаляються в мінімальному обсязі, щоб носова перегородка зберегла свою опору.
– При проведенні септопластики необхідно зберегти неушкодженою найважливішу структуру порожнини носа – його слизову оболонку, тому використовуються щадні методики, мінімально травмують її.
– В кінці операції порожнину носа тампонується на 1-2суток. Застосовуються еластичні тампони, силіконові Сплінт. З метою збереження носового дихання у пацієнта разом з тампонами в порожнину носа встановлюються респіраторні трубки. Витягуються тампони, Сплінт, трубки практично безболісно.
– Операція переноситься добре в переважній більшості випадків. Стан пацієнта в перші 2-3 дня післяопераційного періоду нагадує грип легкого ступеня тяжкості (може з’являтися температура, відчуття нездужання, ломота в м’язах). Хворобливі відчуття – мінімальні, купіруються прийомом знеболюючих препаратів.
– Носове дихання у пацієнта після видалення тампонів відновлюється поступово за рахунок зменшення післяопераційного набряку слизової оболонки носа і, як правило, нормалізується до 5 – 6-й день.
– Відновлення працездатність пацієнта настає через 5-7 днів. Рекомендується уникати фізичних навантажень протягом одного місяця.

Ускладнення септопластики зустрічаються рідко. До них відносяться: носова кровотеча, перфорація (порушення цілісності) перегородки носа, синехії (зрощення) порожнини носа, деформації зовнішнього носа.

У ЛОР – «Клініці Амріта» м.Київ проводиться повноцінна діагностика і лікування викривлення носової перегородки на найсучаснішому рівні. Отримати детальну інформацію про операції та записатися на прийом до лікаря – оториноларинголога Ви можете за телефонами

+38 (044) 574-94-52,

+38 (098) 995-22-77 Київстар,

+38 (066) 995-22-77 МТС,

+38 (063) 995-22-77 Лайф.